Bookinger modtaget fra kanalerne kan ved sjældne tilfælde været opdelt i forskellige værelser. Hvis det samme værelse er tilgængeligt i hele perioden, vil bookingen selvfølgelig centreres om dette. Bookingen vil imidlertid også gå igennem selvom det samme værelse ikke er tilgængeligt hele perioden.
Hvorfor sker dette?
Bookingkanalerne udregner hvor mange værelser, der er tilgængelige per dag – dermed ikke tilgængeligheden for specifikke værelser. Lad os for eksempel sige at værelse 101 er tilgængeligt fredag og værelse 102 er tilgængeligt lørdag. Bookingkanalen tolker dette som: “fredag: 1 værelse, lørdag: 1 værelse”, eller med andre ord: “1 værelse er tilgængeligt fra fredag til lørdag”. Teknisk set er dette korrekt, men bidrager ikke desto mindre til et problem, idet langt de fleste gæster ikke har lyst til at skifte værelse under deres ophold.
Findes der en løsning?
Desværre er dette ikke noget, som per automatik kan forhindres eller løses. I langt de fleste tilfælde er det derimod muligt at flytte rundt på bookingerne for således at gøre plads til et ikke-afbrudt ophold. Både “Optimer (reducer huller hvis muligt)” i indstillingerne for Værelsesfordeling og træk-og-slip-funktionen på kalendersiden kan være nyttige til dette formål.
Det vil sandsynligvis også hjælpe jer til regelmæssigt at kontrollere Kalender-siden og derved optimere værelsesplaceringerne. Ved at mindske antallet af små huller og i stedet skabe rum for tilgængelighed, vil nye bookinger sandsynligvis kunne tilføjes uden problemer.
Hvis du ikke har så mange enheder i dine overnatningstyper, er der også mulighed for at tilføje flere overnatningstyper til kanalen efterfulgt af et tilsvarende antal overnatningstyper i Sirvoy med en enhed pr. overnatningstyper. Disse kan derefter kortlægges til kanalen, enhed for enhed. Bemærk, at dette kan kræve mere arbejde, da priser og begrænsninger skal indstilles for hver overnatningstype, men det kan fungere som en mulig løsning for at undgå dette scenario.