Betalinger kan registreres på to måder i Sirvoy.
Registrering af betalinger i reservationer
Betalinger kan registreres i en reservation som betalingsnoter. Disse er ikke beregnet som regnskabsdokumenter til skatteformål som sådan, men snarere en hjælp til at huske. De kan betragtes mere eller mindre som en post-it-seddel, der siger: “denne gæst har allerede betalt 100 kr”. Du kan nemt tilføje og slette betalinger i reservationer, medmindre de er knyttet til en kontantkvittering eller faktura.
Betalingsløsninger, der giver gæster mulighed for at betale online, kan også registrere betalinger automatisk. Betalinger som disse modtages ofte før ankomstdatoen, f.eks. når reservationen foretages.
Forudbetalinger kan inkluderes som en del af regnskabsrapporten.
Betalinger kan adskilles fra reservationer, men vises dog stadig under betalinger. Men hvis en betaling er forkert, kan den annulleres, hvilket sætter beløbet til nul. For at sikre at betalinger kan spores, så er det ikke muligt fjerne dem helt.
Oprettelse af en faktura eller kvittering
Ved at bruge faktureringsfunktionen i Sirvoy kan du oprette fakturaer og/eller kvitteringer (indbetalinger). Disse regnskabsdokumenter dannes til skattemæssige formål og afspejler hvor meget du egentlig har solgt for.
- Fakturaer – Kan betales senere.
- Kontantkvitteringer – Betragtes som betalt med det samme.
Betalinger der er blevet registreret tidligere kan overføres til en faktura eller kontantkvittering og bruges som “betalingsløsning”. Det udestående beløb vil blive justeret i henhold til dette på fakturaen.