De tre initiativer, der hjælper hotellerne til at blive grønne


Klimaændringer præsenterer udfordringer, der påvirker os alle, når vi forsøger at tage mere aktive valg, der er bedre for planeten. At ændre de vaner, som er kommet i løbet af ens levetid, er ingen let opgave, og det er ofte svært at vide, hvor man skal begynde.

Vi er imidlertid alle nødt til at starte et sted, og for dem i hotelbranchen er der så mange muligheder for at fungere som ledere i den grønne bevægelse, der finder sted over hele verden. Du har sandsynligvis hørt ordsproget om, at ‘du ikke kan gøre alt, men alle kan gøre noget’. Som hotelejer er det vigtigt at fokusere på det ‘noget’, du kan gøre for at reducere din indflydelse på miljøet. Det virker måske ikke som meget, men sammen kan vi skabe reel forandring.

At drive et hotel kan betyde meget spild i mange områder, hvor mad, vand og energi er de største. Lad os se nærmere på problemerne og nogle potentielle løsninger.

Energi

Det kommer ikke som nogen overraskelse for nogen ejendomsejer at vide, at penge strømmer ud af sømmene i deres bygning i form af mistet energi. Den første ting at gøre er imidlertid at finde ud af hvorfor, hvor og hvordan denne energi går tabt for at begynde at tackle problemet. Der er nogle få måder, du kan tilnærme dig dette enten ved at

  • udnævne en som energi leder til at fremhæve potentielle forbedringsområder
  • engagere sig med personalet til at identificere problemområder og have regelmæssige brainstorming og feedback sessioner
  • skabe bevidsthed overfor gæster og support

Disse ‘første trin’ er noget selv de mindste virksomheder kan gøre, da de er billige og relativt lette at komme i gang med. De vil give dig en oversigt over din individuelle situation og afhængigt af dit budget og omstændigheder kan du vælge hvilke forbedringer du skal komme i gang med.

Nogle ændringer kan omfatte nogle enkle tilpasninger så som

  • udskiftning af pærer til energibesparende.
  • brug af automatiske konserveringsstik, der slukker for elektricitet, når en enhed ikke er i brug eller et rum er ledig.
  • vedtagelse af solcelle paneler til at reducere energiforbruget.
  • bruge et Building Management System til at styre opvarmning.

Vand

Et lækkende toilet kan miste op til 750 liter vand om dagen, og to skruehåndtag kan dosere op til 30 liter vand i minuttet, når de er helt åbnet. Dette giver os en idé om den rene mængde vand, der kan gå tabt, når det ikke overvåges.

Folk er tilbøjelige til at have længere brusebade, når de opholder sig på hoteller, og holder vandet løbende, når de putter shampoo i håret eller når de børster tænder. Da du stadig ønsker at gøre opholdet for dine gæster behageligt, er nøglen her at finde en løsning, som din gæst muligvis ikke engang bemærker.

For eksempel kan du bruge flowbegrænsere til bruserne. Du kan finde disse i mange forskellige ”størrelser”, hvilket betyder, at du kan begrænse meget eller bare lidt vand. Husk – en smule bliver til meget hvis det bruges til hvert brusebad!

En anden meget overkommelig måde at spare vand på er at efterlade en note ved siden af vasken, der minder dine gæster om at være forsigtige med det vand, vi har, og ikke at spilde det, mens de takker dem for deres samarbejde.

Og mens vi taler om ændringer, du kan foretage i badeværelset, er her en anden idé til dig – miljøprodukter!

Naturlige miljøvenlige produkter indeholder ikke de farlige kemikalier, der findes i deres skadelige alternativer. Prøv at skifte shampoo, balsam, sæbe og tandpasta til miljøvenlige, og vent på alle de gode feedback, du er garanteret vil få fra dine gæster. Et andet fremadrettet træk ville være at skifte fra miniature flasker til vægmonterede, genopfyldelige dispenserer. Ikke kun er det langt mere omkostningseffektivt, det er meget venligere for miljøet.

Mad

40% er det tal, som mange agenturer udråber som procentdelen af mad spildt i hotelbranchen. Så hvordan reducerer du både madspild og bliver grøn, mens du øger din bundlinje? Hvorfor ikke starte med at prøve disse forslag?

  • Foretag en revision. Arbejd med personalet for at bestemme, hvilken mad der oftest smides ud og reducere det bestilte beløb.
  • Genanvend overskydende mad. Inkorporer for eksempel rester fra frokost i middagsmenuen. Tilby dine gæster doggy bags. Doner rester til velgørenhedsorganisationer og spar omkostningerne ved at fjerne mad fra lokalerne. På mange områder vil disse organisationer arrangere indsamlingstjenester.
  • Mange hoteller bruger deres grund til at fremstille deres egen mad. Det er ikke en mulighed for alle, men hvis plads og omstændigheder tillader det, at du ikke kun sparer på omkostninger, tiltrækker du den slags gæster, der leder efter den bedste oplevelse fra både et miljø og et sundhedsmæssigt perspektiv – økologisk mad!

Disse ændringer sker ikke natten over, men hvis du starter i dag, vil det ikke vare længe, før fordelene begynder at kunne ses. Du sparer helt sikkert på omkostninger ved at inkorporere nogle af disse forslag, men du får også den ekstra tilfredshed ved at vide, at du hjælper vores planet, og hvad kunne være vigtigere end det?