Interview med familien Norrmans

29. marts 2021 15.27 CEST

Det sidste år har virkelig vendt hele verden på hovedet, ikke mindst hotelbranchen. I dette interview snakker vi med Anna og Lars Norrman, som aldrig have kunnet forestillet sig, hvad der skete i begyndelsen af ​​2020. De solgte deres hjem i efteråret 2017 uden for København og flyttede til det land, hvor de åbnede deres B&B, The Norrmans.

Når man går ind på jeres hjemmeside, føler man straks, hvor lidenskabelig I er omkring jeres B&B. Kan jeg spørge, hvornår og hvordan I først kom ind i hotelbranchen?

Selvom vi ikke har nogen direkte erfaring med at arbejde i hotelbranchen, før vi åbnede vores eget B&B, havde vi begge arbejdet i serviceindustrien hele vores liv, så det har altid været meget tæt på vores hjerter. Men vi vidste intet om hoteller, andet end at vi altid havde nydt at rejse selv.

Jeg forstår, at I har et smukt B&B på landet og derefter udvidet ved at påtage jer et andet projekt ved havet. Hvordan skete det, og har I nogle tips, I kan tilbyde alle, der også overvejer at udvide deres forretning?

Ja, vi besluttede at udvide og ønskede at se, om det var muligt at køre et mindre sted med overskud. Da vi først startede, mødte vi så mange mennesker, der lo af os, sagde at vi ville arbejde os ihjel, og at der ville gå et par år, før vi fandt ud af om det ville give en fortjeneste.

Men da jeg satte mig og regnede på det, besluttede jeg, at disse dystre forudsigelser ikke var rigtige. Det er bare et spørgsmål om at kunne opkræve det rigtige beløb og tilbyde det, gæsterne ønskede. Vi sætter vores priser mere på hotelniveau, mens vi tilbyder bedre service med alt tilbehør, men det er stadig et B&B. Og det har fungeret rigtig godt indtil videre!

Så lige før Covid-19 ankom, købte vi et andet hus, og tanken var, at vi ville have forskellige steder, der tilbyder forskellige ting for at tiltrække en forskellige kundekredse. Huset her er et hus som jeg virkelig godt kan lide; det er beliggende i en lille fiskerby nær havet. Det er en gammel og velbevaret smedje med huse omkring den, så vi besluttede at vedligeholde den som den var og dybest set bare tilføjede lidt farve!

Det er et hus, du lejer til en fest, så det er den samme pris, uanset hvor mange du er, og det er også et godt supplement, da vi ofte er fuldt bookede om sommeren, og det er dejligt at kunne tilbyde det til de gæster, der ønsker at booke i større antal. Og så kan de reserverer et bord oppe i restauranten for at spise der, hvis de kan lide det. Alt i alt synes vi, at det var et godt skridt at få et lille hus, som vi kan udleje udover det vores B&B.

Tænk kreativt og handle kreativt og vær ikke bange for fiasko, fordi du fejler kun hvis du ikke prøver!

Kan jeg spørge: hvad er nogle af de udfordringer, I har haft på grund af Covid-19-pandemien det seneste år, og hvordan har I overvundet dem indtil videre?

Åh mand, det har været det skøreste år i mit liv! Vi var i Danmark, men havde 99% svenske reservationer. I begyndelsen var grænserne stadig åbne, så der var mange aflysninger og ombookinger, og vi endte med at have en halv-fyldte weekender, selvom vi skulle være fuldt bookede. Så da Covid-19 virkelig eksploderede, var vi næsten fuldt bookede hele sommeren, weekender blev booket om efteråret og hele foråret.

Og så havde vi forskudsbetalinger, hvilket betød potentielle likviditetsproblemer, hvis alle disse penge skulle gå ud igen. Så til at begynde med troede vi, at det ville være ok, hvis vi altid arbejdede to uger fremad. Men pludselig lukkede de grænsen, og 100% af vores bookinger forsvandt natten over! Det var en virkelig mørk tid for os. Hvis det ikke var for det faktum, at vi skulle tilbagebetale så mange penge, havde vi måske følt, at vi ville overleve. Men det var så sort. Vi havde foretaget en lille investering og bygget et stort drivhus på gården til vores nye kok, så der var ingen penge på opsparingen vi kunne falde tilbage på. Og vi havde også købt dette hus lige før alt faldt fra hinanden og investeret penge der. Det var forfærdeligt. Som en sidste udvej henvendte vi os til gæsterne og spurgte dem, om de ville være villige til bare at udsætte deres reservationer for at spare os for at skulle refundere dem. Mange var tilbageholdende med at gøre det, fordi de var helt sikre på, at vi ville gå konkurs, men de accepterede det hjalp os virkelig.

Vi havde forsøgt at se frem til efteråret, fordi vi på det tidspunkt troede, at det ville bringe normalitet tilbage i branchen. Men med hele foråret og sommeren aflyst, var det svært. Vi havde ansat hjælp på gården lige før Covid og havde troet, at vi skulle afskedige dem, men vi var forbløffede, da de sagde, at de ønskede at blive. Dybest set sagde de ‘I skal ikke bekymre jer om lønnen, vi finder ud af det sammen’. Så det er præcis, hvad vi gjorde! På én enkelt måned lykkedes det os at vende vores besøgende fra 100% svenske gæster til 100% danske besøgende. Jeg havde en del arbejde at lave med hensyn til PR og var temmelig proaktiv med det. Jeg ringede til journalister og sagde “vi har et sted, som ingen kender til”, og de ville skrive om os, hvilket var nøjagtigt den slags eksponering, vi havde brug for.

Vi læser på jeres Instagram (@thenorrmans), at I har været parat til at bringe store personlige ofre for at redde jeres virksomhed. Føler du, at denne pandemi har hjulpet jer med at forstå vigtigheden af ​​at være forberedt på det allerværste?

Ja absolut. Vi pantsatte vores bil, der havde en leasingkontrakt, det var ikke engang muligt at sælge bilen, for på det tidspunkt følte alle sig klemt! Vi mødtes med bankerne og stoppede vores tilbagebetaling af lån, det var den eneste måde for os at klare det.

Vi holdt huset, fordi banken gik med på at bevæge vores lån fremad, det ville også have været et tab for dem, hvis vi skulle sælge. Der var ingen penge til at betale noget for i den periode, så vi måtte indgå disse aftaler for at overleve.

Så ja vores verden har ændret sig meget, vi elsker virkelig vores firma, og vi ville have ofret alt for at redde det. Vi lavede en plan om, at den nyere forretning ville gå først, og derefter ville vores hus gå, hvad end der var nødvendigt for at fortsætte.

Hvad vil I sige er jeres største bekymring for fremtiden, og hvordan tror I de næste 6-12 måneder vil påvirke hotelbranchen og jeres virksomhed?

Det er ret svært at sige, men da vi har en vaccine på vej, tror jeg, vi langsomt men sikkert vender tilbage til normalen.

Jeg forestiller mig ikke, at meget vil ændre sig før foråret, og vi har sandsynligvis ikke konferencer, bryllupper eller begivenheder på den måde, som vi har haft tidligere. Jeg tror også, at disse virksomheder på landet er meget bedre stillet end dem, der er i de store byer.

Vores sommerhus er allerede fuldt booket i sommer, så det ser ud til, at trods alt er ønsket om at rejse der stadig. Så de af os i denne branche bør ikke tage noget for givet, men jeg synes, vi skal være forberedt på alt. Det er vigtigt, at vi er fleksible og meget klar til at foretage ændringer for eventuelle vanskeligheder, der måtte være i vente.

Mange hotelejere tilpasser sig nu for at finde måder at overleve eller endda udvide i krisen på. Har I fundet nogen forretningsmuligheder midt i vanskelighederne?

Ja! Lige nu er jeg midt i at ansætte en anden person til vores team. En der hjælper os med at optimere vores hverdage, og vi arbejder også på et nyt samarbejde med nærliggende spillesteder. Det er ikke helt færdigt, men det er en måde, hvorpå vi kan arbejde lidt mere med bryllupper og konferencer og festligheder.

Den slags ting kommer tilbage, og jeg mener, det er vigtigt at forberede sig fremad. Det starter sandsynligvis med mindre begivenheder i starten og udvides derefter gradvist. Jeg føler ikke, at branchen vil komme tilbage i den nærmeste fremtid, men jeg tror, ​​at vi stadig vil samles på forskellige måder, så vi begynder at tænke på, hvordan vi kan være der for at udfylde det behov, når vi er på den anden side.

Vi forsøger at få to ekstra værelser godkendt og finansieret af rådet, fordi vi ønsker at udvide virksomheden. Så vi arbejder hårdt på at være kreative med de små penge, vi har.

Hvad vil I gerne sige til alle, der gennemgår de samme vanskeligheder som I gjorde i foråret / sommeren?

Se ikke for langt frem og prøv at se din virksomhed med friske øjne for at se, hvordan du kan tilpasse dig krisen.

Jeg har haft meget hjælp og samarbejde med folkene omkring mig bare ved at løfte telefonen, ringe til små hoteller og stille dem spørgsmål som, ”hvordan går det? Hvordan løser du dette problem? Hvad tænker du om det her? ” Vær ikke bange for at gøre det, fordi jeg tror virkelig på, at vi sammen er stærkere, og dette kan føre til yderligere muligheder hen ad vejen.

Det er svært at finde nye måder at drive forretning på og tilpasse sig de nye regeringsregler, da alt ændres konstant. Lige nu har vi et fuldt booket B&B på trods af at restauranter er lukket, og restauranten er en stor grund til, at folk rejser. Vi har indbygget borde i hvert rum, hvor gæsten spiser; det er dybest set luksuriøs roomservice. Hvis du havde spurgt mig for et år siden, ville jeg aldrig have troet, at vi kunne sælge vores overnatningspakker til samme pris, hvis folk blev tvunget til at spise på deres værelser; Jeg ville have grinet lidt af ideen. Men du ved, det fungerer. Vi tilpasser os og finder ud af, at vores gæster også tilpasser sig den tid, vi lever i. Det handler om at tænke ud af boksen og derefter gå ud og sælge din virksomhed med tillid! Mit råd? Tænk kreativt og handle kreativt og vær ikke bange for fiasko, fordi du fejler kun hvis du ikke prøver!