Hvorfor mangel på færdigheder i hotelbranchen?

17. juli 2021 18.27 CEST

Over hele verden åbner hotel- og restaurationsbranchen endelig dørene igen, omend forsigtigt. Med restriktioner, der ophøre, og succesfulde vaccinationsudrulninger på internationalt plan, vender rejsendes sind igen til ferier, hvad enten det er hjemme eller somre tilbragt i udlandet. Dette har betydet, at virksomhederne har travlt med at rekruttere personale, der måtte slippes i takt med ​​pandemien. I USA alene var der en stigning i beskæftigelsen på 292.000 inden for hotel- og restaurationsbranchen alene i maj ifølge U.S. Bureau of Labor Statistics.

Men med flere og flere virksomheder, der genåbner, bliver det tydeligt, at der opstår en ny krise, og en, hvor hotel- og restaurationsbranchen bliver ramt mere end de fleste. Stor mangel på personale og mangel på dygtig arbejdsstyrke betyder, at hotelejere kæmper for at rekruttere. I stedet for at være et lokaliseret problem rapporteres denne mangel på arbejdskraft over hele verden.

Hvorfor sker det?

Det er blevet beskrevet som den perfekte storm. I en branche, der ofte er kendetegnet ved lav løn og lange timer, var pandemien en mulighed for mange hotel- og restaurationsarbejdere til at omskole sig for bedre jobsikkerhed eller udnytte offentlige fordele. Det har også sendt mange migrante-arbejdere tilbage til deres hjemlande og forværret problemet. Eksisterende personale har arbejdet længere timer for at kompensere for manglen, der har ført til lav jobtilfredshed og resulteret i endnu flere jobtab. Der er rapporter fra arbejdstagere om, at de lange timer kombineret med iførte masker og social afstand også påvirker det hårdt.

Et andet problem ser ud til at være, at stigningen i at arbejde remote, som er accelereret under pandemien, tiltrækker millennials, der har tendens til at favorisere mere fleksibel arbejdstid. Dette er den samme generation, der normalt er ansigtet ud af til i hotel- og restaurationsbranchen. Det er let at se, hvordan alle disse faktorer kombineret har en banebrydende effekt inden for branchen.

Det er blevet beskrevet som den perfekte storm.

I hotel- og restaurationsbranchen, der allerede har båret hovedparten af ​​det økonomiske nedfald, er der opfordringer til regeringsincitamenter såsom yderligere finansiering og bedre uddannelsesordninger for at hjælpe med at tiltrække medarbejdere. I mange tilfælde er hoteller blevet tvunget til at hæve lønningerne og tilbyde bonusser for tilmeldinger og henvisninger.

Hvad kan jeg gøre for at tiltrække det rigtige personale?

Hvis du oplever nogle af de spørgsmål, der er nævnt i artiklen, er der nogle ting, du kan gøre for at tiltrække nyt talent.

  • Tilbyd kurser on-site og e-learning for at give personalet mulighed for at forgrene sig. I disse vanskelige tider står medarbejderne over for en usikker fremtid, og det er vigtigt, at de ved, at du er villig til at investere i dem.
  • Spørg eller tilskynd henvisninger fra dine medarbejdere. At have en ven eller mentor i virksomheden betyder ofte, at de er mere tilbøjelige til at blive længere og klare sig bedre.
  • I mange lande er uddannet og dygtigt hotel- og restaurationspersonale føjet til listen over kritiske færdigheder. Det er værd at tjekke med offentlige agenturer for at se, om du har denne større pulje af ressourcer til at tiltrække nye ansættelser fra udlandet.
  • Gå til træningscentre eller uddannelsessteder i dit område med ledige stillinger og en attraktiv fordelspakke, der forklarer, hvordan kandidater kan udvikle deres færdigheder i din virksomhed.