Hvad er programmet “Risikofri reservation”?

Ifølge Booking.com er det sådan her, programmet fungerer: “Hvis en gæst reservere denne fleksible indstilling, men senere beslutter at annullere, forsøger vi at finde en ny gæst, der skal erstatte den. Hvis vi ikke kan finde en, dækker vi selv de fulde omkostninger ved reservationen.”

Hvad er funktionen “Spørg efter en ny gæst”?

Ifølge Booking.com er det sådan her, funktionen fungerer: “Når din gæst annullerer, holder vi lokalet og promoverer det for andre gæster… Hvis vi ikke kan finde en erstatningsgæst inden for 24 timer, annullerer vi reservationen og frigiver værelset.”

Hvorfor kan begge funktioner forårsage overbookinger?

Hvis den oprindelige reservation kun involverer én enhed (under programmet “Risikofri reservationer”), kommer erstatningsreservationen ind som en ændring af reservationen og vil ikke medføre nogen problemer.

Men, hvis den oprindelige reservation dog involverer flere enheder, kommer erstatningsreservationen ikke som en ændring af reservationen, men som en ny reservation. Derudover sender Booking.com ikke annulleringen, når det faktisk sker, men først når de har fundet en erstatningsgæst. Det samme gælder for reservationer under funktionen “Erstatning”.

Dette betyder, at værelset for Sirvoy er markeret “ikke tilgængeligt”, mens Booking.com leder efter en erstatning. Når Booking.com finder en erstatning, sendes annulleringen og den nye (erstatnings) reservation til os i samme opdatering. Men fordi værelset angiveligt “ikke var tilgængeligt” indtil dette øjeblik, vises den nye udskiftningsreservation som en overbooking.

Hvad kan du gøre?

I de fleste tilfælde, vil du kun være i stand til at tildele den nye erstatningsreservation til det nye tomme rum i den oprindelige reservation og markere overbookingen som løst. Det er vigtigt at du gør det så hurtigt som muligt for at disse tilsyneladende overbookinger ikke forårsager reelle overbookinger.

Eller, hvis du vil, kan du deaktivere begge funktioner på din Booking.com-konto. Dette vil have den ulempe, at Booking.com ikke ser efter en erstatning eller betaler dig for en annullering (i programmet “Risikofri reservationer”). Men det vil have den fordel, at rummet vil være tilgængeligt på alle andre kanaler og på din hjemmeside umiddelbart efter annulleringen.