Hvad er funktionen “Ask for a Replacement Guest”?
Ifølge Booking.com fungerer denne funktion sådan: “Når din gæst aflyser, holder vi værelset og markedsfører det for andre gæster … Hvis vi ikke kan finde en erstatningsgæst inden for 24 timer, annullerer vi reservationen og frigør værelset.”
Hvorfor kan funktionen forårsage overbookinger?
Booking.com sender ikke annulleringen, når det faktisk sker, men kun når de har fundet en erstatningsgæst. Dette betyder, at rummet for Sirvoy er markeret som “ikke tilgængeligt”, mens Booking.com søger en erstatning. Når Booking.com finder en erstatning, sendes annulleringen og den nye (udskiftning) reservation til os i samme opdatering. Men fordi rummet angiveligt var ”ikke tilgængeligt” indtil dette øjeblik, vises den nye erstatningsreservation som en overbooking.
Hvad kan du gøre?
I de fleste tilfælde vil du simpelthen være i stand til at tildele den nye erstatningsreservation til det nu tomme rum i den oprindelige reservation og markere overbookingen som løst. Det er vigtigt, at du gør det så hurtigt som muligt, for at disse tilsyneladende overbookinger ikke forårsager reelle overbookinger.
Eller hvis du vil, kan du deaktivere funktionen på din Booking.com konto. Dette har den ulempe, at Booking.com ikke ser efter en udskiftningsgæst. Men det vil have den fordel, at lokalet vil være tilgængeligt på alle andre kanaler og på din hjemmeside umiddelbart efter annulleringen.