Når en faktura er udskrevet, kan den ikke slettes, men skal i stedet krediteres.
- Gå til siden med fakturaoplysninger og klik på “Opret kreditnota”.
En ny faktura, en “kreditnota”, oprettes og linkes til den oprindelige faktura.
Dette vil have samme effekt som at slette den oprindelige faktura, men beløbene på begge fakturaer vil stadig være synlige i regnskabsrapporten og udligne hinanden.
Betalinger registreret på fakturaer / kontant kvitteringer kræver manuel håndtering
Hvis fakturaen, der krediteres, havde betalinger registreret, skal du være opmærksom på, at disse betalinger ikke nødvendigvis tilbageføres automatisk. De fleste betalingsmetoder kræver manuelle trin – for eksempel betalinger foretaget via PayPal eller en kortterminal. Sådanne betalinger skal gennemgås og tilbageføres manuelt.
Kontant kvitteringer betragtes altid som betalte, og medmindre der vælges en bestemt betalingsmetode, vil de blive indtastet på hoved-bogføringskontoen “Kvitteringer (Standard)”. Dette gælder også for krediterede kontante kvitteringer – “refunderinger” vil som standard blive indtastet på den samme hoved-bogføringskonto, medmindre der vælges en anden betalingsmetode. Du kan ændre betalingerne på både den originale og krediterede kvittering for at vise, hvad der faktisk skete. For eksempel, hvis der blev foretaget en refusion via PayPal, skal du manuelt registrere den som en negativ betaling. Hvis en betaling blev registreret på den oprindelige kontant kvittering – men betalingen faktisk aldrig blev foretaget, kan du annullere denne betaling ved at oprette en kreditnota på den kontante kvittering.
Det endelige mål er at have kredit- og debitering til at være ens. Hvis de stemmer overens, er transaktionerne blevet tilbageført fuldstændigt og fortrykt set fra et regnskabsperspektiv. For eksempel, hvis 100kr modtages via PayPal, skal det også returneres på en eller anden måde.