Hvis du opretter en faktura til din gæst, og han ikke betaler den (fulde) faktura ved udtjekning, skylder han dig penge. En revisor vil kalde dette beløb “tilgodehavende konto”.

Hvordan kan jeg redegøre for tilgodehavender?

Lad os sige, at en reservation er værd 100kr.

  1. Ved udtjekning betaler gæsten straks 30kr, og du opretter en faktura med “7 dage NET” – hvilket betyder, at gæsten har 7 dage til at betale de resterende 70kr. Fra et regnskabsperspektiv så er det her, det faktiske salg finder sted. Så bogholderen debiterer 70kr på “Modtaget konto” og 30kr på “Kontant” kontoen. Han krediterer også 100kr på kontoen “Salg”. (Alt i blåt nedenfor.)
  2. Fem dage senere betaler gæsten de andre 70kr via bankoverførsel. Nu debiterer revisor “Bank” kontoen og krediterer “tilgodehavende” med 70kr. (I sort nedenfor.)

Kontoerne ville se sådan ud i slutningen af processen:

68546896-0fa8bc80-03b2-11ea-9e00-ed2dc29e7925.png (2318×422)

I Sirvoy kan du finde et resumé af alle kontoerne (inklusive tilgodehavender) under Fakturering -> Regnskabsrapport. Bemærk, at dette kun fungerer, hvis du har registreret fakturaer / kontantkvitteringer.