Under statistik finder du nogle meget nyttige fakta og tal, der hjælper dig med at evaluere ydeevne og vise dig områder hvor du kan forbedre. Vær opmærksom på, at værdierne tjener til at give dig et overblik over din ydeevne, men de må ikke bruges til bogføring.

Nedenfor finder du en forklaring for hver figur. Alle eksemplerne er baseret på følgende situation:

Alle værelser er dobbeltværelser og blev reserveret på en mandag.
Rum1 har en reservation for 2 nætter (tirsdag til torsdag) med en pris på 100 kr / nat.
Rum2 har en reservation for 2 nætter (onsdag til fredag) med en sats på 200 kr / nat.
Rum3 er tom.

Faktura og betalinger:
Rum1: Du udsteder en faktura for hele opholdet om tirsdagen. Gæsten betaler 50% om onsdagen via bankoverførsel og resten to uger senere.
Rum2: Gæsten betaler alt ved check-ind, og du udsteder en kontant kvittering.

Nøgleberegninger

Værdi af reservationer: Summen af værdien af værelser, tilvalg og tillæg for den valgte periode. Det betyder ikke noget om hvornår bestillingen blev registreret, eller hvornår bestillingen blev betalt.

Eksempel: For onsdag vil det være 300 kr (= 100 kr Rum1 + 200 kr Rum2).
For tirsdag og onsdag vil det være 400 kr (100 kr Rum1 + 100 kr Rum1 + 200 kr Rum2).

Gennemsnitlig daglig pris: Indtjening optjent fra værelser (uden tilvalg eller tillæg) divideret med antallet af solgte værelser (eller “Samlede værelse nætter” – se længere nede).

Eksempel: For onsdag vil det være 150 kr (= 300 kr / 2 samlede nætter).
For tirsdag og onsdag ville det være 133,3 kr (= 400 kr / 3 samlede nætter (2 for Rum1 og 1 for Rum2)).

Omsætning pr. ledigt værelse: Indtægter optjent fra værelser (uden tillæg eller tillæg) divideret med ledige værelser (hvilket er antallet af værelser hotellet har gange med antallet af dage valgt i filteret). Bemærk venligst at blokerede værelser og dummy værelser stadig betragtes som “ledige værelser” til denne værdi.

Eksempel: For onsdag ville det være 100 kr (= 300 kr / 3 ledige værelser).
For tirsdag og onsdag ville det være 66,7 kr (= 400 kr / 6 ledige værelser).

Fakturering

Kontantsalg: Beløb, som du har udstedt en kvittering for i den valgte periode.

Eksempel: For onsdag vil det være 400 kr for Rum2. For alle andre dage ville det være 0 kr.

Fakturaer: Mængde, som du har udstedt en faktura for i den valgte periode.

Eksempel: For tirsdag vil det være 200 kr for Rum1. For alle andre dage ville det være 0 kr.

Betalte fakturaer: Summen af alle betalinger, du registrerede i den valgte periode OG er knyttet til en faktura. Det er ligegyldigt hvornår fakturaen blev udstedt.

Eksempel: For onsdag vil det være 100 kr for Rum1. For alle andre dage ville det være 0 kr.

Betalinger

Summen af alle betalinger, der er registreret i den valgte periode, vises separat i henhold til “Kontantindbetalinger (Standard)” og følgende kategorier (som kun vises, hvis en betaling faktisk er registreret for den pågældende kategori):

  • Tilmeld dig (kort / kontanter)
  • Bankoverførsel
  • Fakturering (ekstern app)
  • Kort
  • Kontanter
  • Gavekort
  • Check
  • Brugerdefineret type

Summen af disse kategorier (undtagen “Kontantindbetalinger [Standard]) svarer til værdien” Faktura Betalinger “plus eventuelle registrerede betalinger, der endnu ikke er tildelt en bestemt faktura.

Eksempel: For onsdag vil “Kvitteringer (Standard)” være 400 kr (for Rum2) og “Bankoverførsel” ville være 100 kr (for Rum1), alt andet ville være 0 kr. For alle andre dage ville alt være 0 kr.

Udlejning i perioden

Anvendelse: Procentdel af reserverede overnatninger i den valgte periode i forhold til alle ledige overnatninger. Bemærk venligst at blokerede værelser og dummy værelser stadig betragtes som “ledige værelser” til denne værdi.

Eksempel: For tirsdag ville det være 33% (= 1 værelse nat reserveret / 3 værelse nætter).
For tirsdag og onsdag vil det være 50% (= 3 overnatninger reserveret / 6 overnatninger)

Antal individuelle gæster: Summen af alle gæster, der checkede ind i den valgte periode.

Eksempel: For tirsdag ville det være 2. For onsdag ville det være 2. I andre dage ville det være 0.

Totalt antal gæsteovernatninger: Summen af gæster pr. Nat, der har checket ind eller opholdt sig hos dig (opsummeret over flere overnatninger, hvis det er valgt).

Eksempel: For tirsdag ville det være 2 (= to gæster for en nat i Rum1). For tirsdag og onsdag ville det være 6 (= to gæster til tirsdag + to gange to gæster i onsdag)

Totalt antal enhedsovernatninger: Summen af værelser pr. Nat, der er brugt (opsummeret over flere overnatninger, hvis det er valgt).

Eksempel: For tirsdag ville det være 1 (= Rum1 for en nat). For tirsdag og onsdag ville det være 3 (= Rum1 til tirsdag + Rum1 og Rum2 til onsdag).

Registreret i perioden

Nye reservationer: Summen af alle reservationer registreret i den valgte periode.

Eksempel: For mandag ville det være 2. For alle andre dage ville det være 0.

Reservationskilde: Fortæller dig den procentdel af hvor bestillingen er kommet fra f.eks. hjemmeside, reception, Expedia osv.

Reservationer foretaget af: Fortæller dig den procentdel af hvem der har registreret reservationen, f.eks. gæster (online), bruger1, bruger2 osv.

Diagrammer

Du kan vise “Totalt antal enheder” eller “Antal gæster” for alle eller bestemte rumtyper for den valgte periode.

Nationaliteter

Fortæller dig, hvor dine gæster er fra, og hvor længe de har opholdt sig i den valgte periode