Interview: James Bishop om banebrydende SiteMinder Exchange

Lad os starte med at sige tak fordi du ville være med i dette interview med Sirvoy. Vi er sikre på, at de fleste af vores læsere vil være bekendt med SiteMinder, men måske kan du fortælle os lidt om dig selv og hvad dit job indebærer?

Jeg startede min karriere for 20 år siden i hotelbranchen, og jeg elsker branchen og vil altid være taknemmelig for den fantastiske introduktion til fremragende service som jeg modtog i løbet af min oplæringstid på hoteller i Storbritannien. Jeg har altid haft en passion for teknologi, så da muligheden opstod for at arbejde inden for det felt, men samtidig arbejde i hotelbranchen, greb jeg den. Jeg har siden arbejdet med forskellige hotel-systemer; PMS-, EPOS-, CRM- og CRS-løsninger. Det er en perfekt blanding for mig.

Jeg har været en del af det brud på marekedet, som SiteMinder har skabt, siden 2012 og har brugt de sidste syv år på at bringe hotelejere tættere på deres gæster gennem teknologi. I dag er min rolle at jeg samarbejder med hotelteknologipartnere globalt for at øge efterspørgslen efter hoteller og forbedre de forbindelsesmuligheder, der er tilgængelige for branchen i højere grad.

Hvor mange hoteller er i øjeblikket tilmeldt SiteMinder globalt?

Mere end 30.000.

Hvad var formålet med SiteMinder Exchange og hvilken slags optag har du set siden juni-lanceringen?

Vi lancerede SiteMinder Exchange for at imødegå en af de mest berygtede hindringer for hotelteknologies innovation og det er forbindelse. SiteMinder Exchange er en kraftfuldt, enkel løsning, der løser forbindelsesproblemet for hotel ejendomsadministrationssystemer (PMS’er) som Sirvoy og hotelapplikationer overalt, og vi har været ret overvældet over den respons og den støtte, vi har modtaget fra teknologipartnere og hotelejere. Den feedback vi har fået, har vist os hvor vigtigt det er.

Fra et par dusin i juni har SiteMinder Exchange nu tiltrukket mere end 100 PMS’er og hotelapplikationer – lige fra CRM’er som Guestfolio og Revinate, til mersalgsværktøjer som Oaky, indtægtsstyringssystemer som Pace og gæst feedback platforme som TrustYou – og mange flere er under udvikling i dette øjeblik.

Andre virksomheder skaber knudepunkter eller markedspladser for at integrere forskellige tjenester, der kræves af hotel branchen. På hvilken måde er SiteMinder Exchange anderledes?

Hotelapplikationer betaler ikke noget “upfront” for at blive integreret; I stedet tilmelder de sig for et lavt månedligt gebyr for hver hotelejendom, de vælger at have tilsluttet deres PMS. Løsningen er gratis for PMS’er og hoteller, hvilket er vigtigt i en industri, der traditionelt har været langsom til at vedtage teknologi på grund af frygt for forskellige risiko eller simpelthen bare forandring.

Derudover har forbindelser altid været kernen i, hvad vi gør hos SiteMinder, uanset om det har været at forbinde hoteller til onlineverdenen og deres gæster, eller at forbinde hotelteknologivirksomheder med hoteller og med hinanden. Vores rolle er central for hele rejseøkosystemet. Så når vi kigger på SiteMinder Exchange, er vi heldige at kunne udnytte de eksisterende relationer, vi har med over 250 PMS’er over hele verden, og de ting vi har lært over de mange år vi har skabt praktiske løsninger som letter byrden at bygge punkt-til-punkt-forbindelser. Det er denne position, der i sidste ende adskiller os fra andre og gør det svært for andre at replikere.

Hvilke virkninger tror du, at SiteMinder Exchange vil have på hotelbranchen på lang sigt?

Fundamentalt har SiteMinder Exchange nedbrudt integrations-barrieren for udviklere af hotelteknologi. Derved bringes vi allesammen inden for branchen, et skridt tættere på at opnå vores fælles vision, hvilket er at hjælpe hotelejere med at få adgang til den integrerede opsætning og en udtømmende forståelse for gæsterne, som de har brug for, for at gøre deres hotelvirksomhed succesfuld.

Hvad er SiteMinder firmaets motto?

Vi eksisterer for at frigøre potentialet for hvert hotel.

… SiteMinder Exchange har nedbrudt integrationsbarrieren for udviklere af hotelteknologi.

Hvor ser du hotel branchen om fem år?

I de næste fem år vil jeg forvente at se flere nye spillere, der vil forsøge at forstyrre status quo i toppen af online reservationer. Og jeg forventer – eller snarere håber – at disse forsøg vil give muligheder for at reducere omkostningerne ved erhvervelse for hoteller, da konkurrencen på dette område øges.

Jeg forventer, at vi vil se yderligere vægt på oplevelsen og personaliseringen af gæsters rejser, især forudbestilling og check-ind og dermed flere og flere værktøjer til hoteller for at maksimere deres potentiale og konkurrere om gæster tidligere i processen.

Kategoriseringen af hotelteknologiske leverandører bliver mere og mere vagt, som det har været i et stykke tid, da hotelgæster har adgang til flere applikationer, der giver hotelejere løsninger fra en enkelt platform. Fascinationen med data vil kun vokse herfra, specifikt konsolidering af data fra alle punkter til en enkelt database, for at give hotelgæster mulighed for at skære og forstå deres data på måder, der ikke var mulige tidligere.

Der er forandring, trusler og innovation, der finder sted på tværs af hotelbranchen, som jeg formoder, vil tage lidt mere tid før man kan mærke deres indflydelse. Så jeg ser frem til de næste fem år, og de muligheder og udfordringer, som dette vil bringe til os alle i branchen.

Som en fuldt integreret SiteMinder Premium Partner kan Sirvoy hjælpe hotelejere overalt til bedre at styre deres rumfordeling og øge deres omsætning.