Interview med Anna Apelqvist, Kivikstrand Hotell

08. juli 2019 03.03 CEST

Skrånende mod havet og omgivet af æbleplantager ligger charmerende Kivik – en sommer idyll på Österlen i det sydlige Sverige. Langs promenaden møder vi Anna Apelquist, der sammen med sin mand kører Kivikstrand Hotel. Foråret er i luften og med sommeren om hjørnet kommer deres travle årstid. De har meget at forberede, men Anna tager sig frivilligt tid, til at besvare vores spørgsmål.

Dette smukke hus har ikke altid været et hotel. Hvordan begyndte det hele?

Vi købte huset i 2005 og begyndte at køre det som vandrerhjem. Lidt efter renoverede vi værelserne og i et stykke tid var det en B&B. Endelig nåede vi hotelstandarden, som har været vores mål lige fra starten. Vi har nu 13 værelser og 30 senge og fire år siden åbnede vi restauranten.

Hvad har du fundet ud af var den største udfordring?

Det er en industri, hvor overskuddet normalt er lavt. Vores største udfordring er den korte sæson og vanskeligheden ved at finde sæsonarbejdere. Du tjener alle dine penge i løbet af få måneder, og resten af ​​året bruges til forberedelse af alt. Det er også en udfordring når love og regler ofte ændre sig.

Hvad er din strategi for at få så mange reservationer som muligt?

Jeg bruger mange salgskanaler, det gjorde jeg lige fra begyndelsen. Selvfølgelig vil du have så mange som muligt at sælge dit produkt til. Jo flere salgs agenter jo bedre! Samtidig er hjemmesiden af ​​afgørende betydning. Mere end 50% af reservationerne opnås direkte via vores hjemmeside og på den måde undgår vi at betale provision til kanalerne.

Er der nogen ulemper ved at bruge mange salgskanaler?

I begyndelsen var der. Da jeg begyndte at bruge salgskanaler, var det meget stressende. Jeg gik ned i papir og blyant og risikerede altid at få dobbelt bookinger. Jeg havde en kalender og styrede alt manuelt, men da jeg fik mig et ordentligt reservationssystem, blev det meget lettere. Jeg begyndte at bruge Sirvoy i 2016. Stresset forsvandt, jeg sparede meget tid, og jeg kunne gøre alle værelser tilgængelige. Da jeg skiftede til Sirvoy så jeg en øjeblikkelig stigning på 10-15%, og jeg er ikke bange for dobbelt bookinger længere.

Var det svært at komme i gang og oprette et reservationssystem hos Sirvoy?

Nej slet ikke! På få timer har du Sirvoy i gang, i løbet af yderligere 1-2 dage har du fået en god side med gode tekster og billeder. Mit råd er at prøve det ordentligt og at få Pro-versionen med kanalerne med det samme. Det betaler sig virkelig for at få så mange som muligt til at sælge dine produkter. Vær frygtløs! Det er et simpelt system, en 13-årig kunne oprette sig hos Sirvoy.

Har nogle råd til andre i hotelbranchen?

Ja, en lille, men vigtig ting. Du kan lære meget ved at analysere statistikken. I Sirvoy kan jeg nemt se, hvordan og hvornår bestillinger blev modtaget i tidligere år. Det hjælper mig med at tilpasse priserne effektivt til den kommende sæson. Før Sirvoy tog det mig en halv dag, nu tager det kun minutter.
Og en ting mere. Der er dem, der bare tænker på at minimere omkostningerne. Giv slip på det og Lad det gå og få lidt “gå på mod”.

“Du har en følelse af stolthed, når du ser og oplever dit hotel har succes”, er Anna’s afsluttende ord, før hun fortsætter sine forberedelser.

Og vellykket er det helt sikkert! Højsæsonen kommer, og gæster fra hele verden vil opleve den vidunderlige atmosfære på Österlen og nyde deres ophold på det smukke Kivikstrand hotel.

“Det er lidt tættere på himlen her”, er et ordsprog på Österlen. Da vi går tilbage langs strandpromenaden med blomstrende æbletræer ved vores side, er det let at acceptere.