Livet efter lockdown; Hvordan hoteller forbereder sig på at genåbne efter Covid

Nu, hvor mange lande har givet datoer for hvornår, hoteller kan genåbne deres døre for offentligheden, skal hotelejere skynde sig at lave ændringer i overensstemmelse med de nuværende anbefalinger. Vi besluttede at tage et nærmere kig på nogle af disse retningslinjer for at se, hvordan forskellige lande forbereder sig på at holde deres hoteller og turister sikre. 

I USA er der lagt stor vægt på test og screening for både medarbejdere og kunder. Et dokument udarbejdet af US Travel kommer med følgende forslag: 

  • Medarbejdere bør ikke tage på arbejde, hvis de er syge, og de bør isolere sig selv, hvis de viser symptomer.
  • Hoteller bør give masser af skiltning og forklarer symptomer og tilskynde rejsende til at blive hjemme, hvis utilpas. 
  • Et sæt protokoller bør fastlægges i overensstemmelse med CDC vejledning og nøje overholdes, hvis en medarbejder eller gæst tester positiv. 

EU har skrevet »White Paper« , der skitserer et sæt sundhedsprotokoller for institutioner i hotel- og restaurationsbranchen. Nogle af deres vejledende principper og forslag konkluderer, at:

  • Personalet skal være opmærksom på symptomer og orienteres om grundlæggende forebyggelses- og kontrolforanstaltninger.
  • Hvor det er muligt, bør personalet udføre opgaver hjemmefra, men hvis dette ikke er en mulighed, bør foranstaltninger være at mindske deres fysiske kontakt. 
  • Når det drejer sig om gennemførelse af foranstaltninger, der vil påvirke en rejsendes ankomst, ophold og afrejse, bør rådgivningen fra de lokale offentlige sundhedsmyndigheder følges. 
  • Fysisk afstandtagen bør være opnåeligt i fællesområder, hvor gæsterne er tilbøjelige til at samles. 
  • Beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til rengøring og sanitet bør overvejes og derefter meddeles til personale og gæster. 

Alle ønsker at føle sig trygge og beskyttede, så længe denne situation fortsætter.

Så hvordan ser disse anbefalinger ud, når de skal implementeres på et hotel? Vores forskning konkluderer følgende ændringer vil sandsynligvis blive hverdag for mange i hotel branchen:

  • Det ser ud som om Covid-19 vil fremskynde overgangen fra kontantbetalinger til digital. Det forventes, at betalinger ofte vil blive taget før en gæsts ankomst, men bakkes op af masser af afbestillingspolitikker, der er designet til at favorisere kunden. 
  • Man forestiller sig, at check-in processen vil blive en langt mere tom affære i mange hoteller hvor dørmænd, piccoloer og check-in personale bliver gjort mere iøjnefaldende ved deres fravær. Dette vil blive erstattet af kontaktløse indtjekninger og forskudte indtjekningstider for at begrænse menneskelig kontakt og give ekstra tid til, at værelserne kan modtage en grundig rengøring.  
  • Temperaturkontrol vil være standard mange steder og gratis masker, hånd desinfektionsmidler og handsker vil bane sig vej ind i det offentlige rum for at give gæsterne ekstra tryghed. 
  • Alt-du-kan-spise morgenbuffet vil være en ting fra fortiden med kunders forudbestilling fra en menu, aftenen før og med nogle hoteller der vil fjerne »room tray« afgiften; Det er sandsynligt, at mange gæster vil vælge at spise på deres værelser. 
  • Hvor det er muligt, vil aktiviteter som at spise og drikke blive flyttet til gårdhave områder, og børne klubber vil blive drevet udendørs i stedet. 
  • Det ser ud som om mange kurbade vil forblive suspenderet så længe pandemien varer, selv om nogle hotellers fritidscentre og fitnesscentre holder sig åben. For at opretholde afstand kan det være nødvendigt at forudbestille deres sessioner og svømme baner, vil sandsynligvis blive introduceret til puljer med gæster efter et envejssystem. 

Selvom det ikke er perfekte løsninger, hvis du vælger at vedtage lignende tilgange, kan du være sikker på, at de ikke vil gå ubemærket hen af dine gæster. Alle ønsker at føle sig trygge og beskyttede, så længe denne situation fortsætter. Det vil helt sikkert i høj grad bidrage til at øge forbrugernes tillid, og der vel heller ikke noget mere vigtigt end det.