Rejsetendenser, der definerer den nye normale

29. november 2020 22.41 CET

Lige da tingene begyndte at blive bedre for hotelindustrien, vendte – den meget omdiskuterede og frygtede Covid-19 – anden bølge fra teori til virkelighed. Ved at tilføje mere smerte til elendigheden har det fået hotelejere til at kæmpe og igen være på udkig efter nye måder at forblive åbne på.

Gennem omvæltning af forandring og uro er der to tendenser, der ser ud til at være her for at blive. Dette er de lange opholdsudlejninger på forskellige hoteller, og arbejdsopholdene bliver tilbudt på mere eksotiske turistmål. Lad os se nærmere på, hvordan hoteller omlægger deres værelser og ejendomme for at finde en måde at trives i disse vanskelige tider.

Forlængede Overnatningshoteller

Ifølge Highland-rapporten har hoteller med lange ophold haft en fortsat stærk præstation frem til tredje kvartal i 2020. De har overgået de fleste andre kategorier med hensyn til belægningsgrad og viser ingen tegn på afmatning. Dette kan være grunden til, at mange hoteller er begyndt at tilbyde pakketilbud for at lokke gæster til at blive i længere tid. I Palma har for eksempel 35% af hotellerne forpligtet sig til at holde åbent i vintersæsonen og har skåret ned på priserne for månedlige ophold, sammenlignet med overnatningspriserne.

Med mange gæster på udkig efter en pause fra det fremmede Covid-liv, er nogle hoteller begyndt at tilbyde forlængede ophold til gæster, der søger en pause tættere på hjemmet. Andre steder er det nu billigere for gæster at bo på et luksushotel end en bylejlighed!

Workcation

Der er tidspunkter, hvor du bare vil efterlade alt bortset fra kontoret, og det har aldrig været nemmere at gøre det efter Covid. Med arbejdsgivere, der tilskynder arbejdere til at bringe arbejde hjem, benytter mange ansatte lejligheden til at kombinere arbejde og ferie, hvor nogle bliver i udlandet i flere måneder ad gangen. TUI-gruppen startede deres første workcation-projekt i Algarve i Portugal i september. Faciliteterne på hotellet spænder fra hotelværelser udstyret med ergonomiske skriveborde og stole til holistiske afslapningsprogrammer. Efter en ret fantastisk start og god feedback udruller de det nu på flere hoteller og lande på tværs af deres netværk.

Der er tidspunkter, hvor du bare vil efterlade alt bortset fra kontoret.

TUI er ikke de eneste, der udnytter denne mulighed; nogle byråd opmuntrer initiativet ved at arbejde med hoteller, der er fast besluttet på at fortsætte driften. I Japan arbejder lokale myndigheder med virksomheder, der aktivt tilskynder deres medarbejdere til at tage en ferie og i nogle tilfælde endda dække deres omkostninger!

Hvordan man gør det

  • Lav researchen. Se om der er offentlige incitamenter, der kan hjælpe dig med at komme i gang og tage henvisninger fra andre virksomheder, der laver noget lignende i dit område.
  • Brug din PMS til at oprette tilføjelser til din reservationsformular, der vil tilskynde arbejdstagere til at overveje at bruge dine faciliteter til arbejde enten til en daglig eller ugentlig pris.
  • Overvej at bruge et point- eller medlemssystem. Jo mere de bruger dine tjenester, og jo længere de bliver, jo større bliver deres rabat eller desto større deres bonuspoint for at få dem til at komme tilbage.

Appetitten for rejser går ingen steder. Nu mere end nogensinde er det helt afgørende, hvordan hoteller markedsfører deres tjenester og når ud til potentielle kunder.