Pris Paritet – Få det til at virke for din lille virksomhed

19. oktober 2018 07.48 CEST

Hvad er det præcist?

Google det og du vil finde et væld af oplysninger med nogle gange forvirrende eller endda modstridende forklaringer. For at sige det simpelt, er paritet en aftale tilladt ifølge loven, der siger, at et hotel skal tilbyde de samme eller bedre priser i alle distributionskanalerne eller online rejsebureauer (OTA’s), som den bruger til at sælge sine værelser.

Dette er et ret kontroversielt emne, hovedsageligt fordi små virksomheder finder det meget vanskeligt at konkurrere med disse OTA’er for deres egen virksomhed. Mens Frankrig, Italien, Østrig og Belgien har fuldstændig forbudt kursparitetsklausuler helt, er resten af ​EU stadig langt fra at forbyde praksis i det hele. Da andre lande som USA og Latinamerika synes længere væk end nogensinde fra at regulere systemet, er der et behov for hotelgæsterne at søge efter muligheder og for at udnytte mulighederne samtidig med at de negative aspekter af denne prisstrategi minimeres.

Fordele

Tro det eller ej, kan kursparitet faktisk være til gavn for din virksomhed på følgende måder.

  • Gennemsig Pris – du kan opretholde gæstens tillid, da de har en sikkerhed i at vide at priserne vil være de samme på tværs af alle kanaler.
  • Markedsføringsstrategi – tidligere vi diskuterede ”The Billboard Effect”
    og reklamefordelene man får ved at samarbejde med branchens største spillere.
  • Partnerbeskyttelse – da alle kanaler tilbyder samme priser er forretningsforbindelsen mellem hotellet og dets kanaler beskyttet.

Ulemper

  • Forhindrer hotellerne i at tilbyde deres gæster den bedste pris
  • Prisforskelle betyder, at nogle af OTA’s tilbud tilbyder billigere tilbud end tilgængelige på hotellets egen hjemmeside.
  • Kommission opkrævet af disse kanaler er ureguleret og kan være meget høje

Hvad skal man gøre ved det

Som vi har diskuteret så har prisparitet både fordele og ulemper. Få det bedste ud af din situation ved at følge disse enkle råd.

  • Tag kontrolen over din inventar tilbage ved at bestemme hvilke værelser der tilbydes på hver kanal.
  • Bestem, hvilke er de mest fordelagtige kanaler til dit hotel, vi snakkede om det her på vores distributionsstrategi indlæg.
  • Prisparitet begrænser ikke et hotel fra at tilbyde tillæg til deres priser. Extra ydelser så som sen check ud, rabat på det næste ophold eller gratis parkering vil få kunden til at tænke en extra gang før de reservere via en anden kanal.
  • Brug en kanaladministrator for at spore dit inventar og for at forhindre kursforskelle.