Hvordan kan jeg øge mine reservationer med sociale medier?

17. oktober 2021 16.16 CEST

I den forrige artikel diskuterede vi vigtigheden af at styre dit online omdømme. Vi vil nu diskutere, hvordan du kan øge din tilstedeværelse på sociale medier for maksimal effekt. Husk dog, at denne artikel kun ridser overfladen af dette store emne.

Et af de få røde tråde af COVID-19 er, at det kan give dig den tid, du har brug for til at genopfinde og fremtidssikre din virksomhed. En af måderne til at opnå dette er ved at øge din online tilstedeværelse.

Der er skrevet mange fremragende artikler om maksimering af sociale medier til hotelbranchen. For nemheds skyld har vi inkluderet nogle nyttige links.

Hvad er ‘sociale medier’?

Kort sagt er det enhver online platform, som brugerne får adgang til for at finde ud af mere information og interagere med en anden virksomhed eller person. Facebook, Instagram, TikTok og YouTube er eksempler på dette. Sortimentet af disse er virkelig svimlende, så det er vigtigt at vælge medier, der vil påvirke din virksomhed mest. Hvis du aldrig har deltaget på sociale medier ‘som virksomhed’, skal du begynde med én og bygge videre på det. Afhængigt af hvor du er i verden, kan den foretrukne platform for sociale medier ændre sig. Men at bygge en fantastisk Facebook side og Twitter feed er en god start.

Her er nogle data for at validere betydningen af sociale medier for din virksomhed:

• 63% af de virksomheder, der bruger sociale medier, siger, at det har øget marketingeffektiviteten.

• 75% af brugerne ruller aldrig forbi den første side med søgeresultater. Forbedre din søgerangering ved løbende at opdatere dine sociale feeds. Lær at forstå, hvad SEO (søgemaskineoptimering) er, eller ansæt nogen, der kan administrere det for dig. Læs vores tidligere artikel for mere om dette emne.

• Virksomheder, der blogger, har 55% flere besøgende på hjemmesiden. Hyppighed er vigtig, du skal blogge regelmæssigt.

Hvad er en ‘influencer’?

Det er alle, der kan påvirke din virksomhed på godt eller ondt. Der er professionelle influencers, det vil sige dem, der betales ved at lave indhold til deres sponsorer. Imidlertid kan deres anvendelighed være begrænset, da 90% af kunderne siger, at de foretrækker ‘ægthed’, det vil sige ægte kunders meninger.

Denne artikel handler ikke om det, men snarere hvordan du kan gøre dine gæster til gratis og entusiastiske influencers ved at give dem en enestående oplevelse.

Hvordan kan du få indflydelse?

Føler du dig som en lille fisk i et stort hav? Du kan skille dig ud ved at være unik og tilbyde personlige oplevelser. Så fantastisk som din virksomhed kan være, bliver dine kunder virkelig hos dig for at opleve din lokalitet.

Så bliv forelsket i dit område igen. Bliv en ressource for encyklopædisk viden og ambassadør om, hvad der gør dit område specielt. Bliv involveret med andre lokale virksomheder. Hvilke koncerter/arrangementer er på vej? Kan du sælge billetter? Kan du give rabatter til lokale fitnesscentre, restauranter, udflugter og andre oplevelser, du og dine gæster kan nyde?

Kort sagt, find ud af hvad der virker for dig for at skille dig ud fra de store kæder. Derefter begynder din gæst at skrive om deres oplevelse med dig.

Hvordan laver oplæg på sociale medier

Instagram og Facebook er to af de største sociale medieplatforme, når det kommer til hotel- og restaurations-branchen. Hvis du ikke allerede har en, skal du åbne en virksomhedskonto hos dem.

Hvad skal du skrive om? Hvis du ikke har råd til en professionel fotograf til at fremhæve din virksomhed, skal du finde din indre fotograf og sende næsten-professionelle billeder. Bedre endnu, bed dine kunder om at give dig nogle af deres bedste billeder. Nogle af dem er professionelle fotografer og vil sandsynligvis blive smigret, hvis du spurgte. Så glem ikke at følge dem på deres sociale medier.

Derudover skal din hjemmeside være et levende dokument og opdateres regelmæssigt. Hvorfor? Af samme grund som du sætter pris på en opdateret sæsonbestemt restaurant menu.

Teknisk

Udover SEO er en ny trend, der hjælper dig med at tiltrække nye kunder til din lokation, målrettet mod dem via geosocial segmentering. Det er bare et smart udtryk, der betyder profilering af dine nøglekunder. Lad os sige, at du er en lille operation; du tillader kæledyr, og du er i et vin land. Baseret på dette kan du teknisk set anmode om at målrette velhavende par, hundeelskere mellem 20-45 år. Grundlæggende er du ikke målrettet mod alder, men ‘livsstil’, der matcher din lokation. Når du er klar til dette næste trin, er der virksomheder, der tilbyder denne service.

Afslutningsvis

Selvom dette emne kan virke overvældende, skal du indse, at det kan blive som enhver anden del af din virksomhed. Start i det små og byg videre på dette. Prøv dig frem og så finder du det, der fungerer bedst for dig. Selvom du måske vil begynde at lave din egen sociale markedsføring i første omgang, vil du i sidste ende måske ansætte professionel hjælp til at styre din SEO, hjemmeside eller en anden facet af dine sociale medier.